اخبار نهاد
1399/2/28 يكشنبه مدیر اپلیکیشن طاقچه: همکاری‌مان با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک بُرد سه‌طرفه است محمد صدوقی، مدیر اپلیکیشن طاقچه، اظهار داشت: به اعتقاد من تعامل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اپلیکیشن طاقچه،‌ بُردی سه طرفه است؛ این ارتباط به نفع نهاد کتابخانه های عمومی،‌ طاقچه و نیز اعضای کتابخانه های عمومی خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به دنبال ایجاد دسترسی اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی به سرویس کتابخانه الکترونیکی اپلیکیشن طاقچه،‌ محمد صدوقی، مدیر اپلیکیشن طاقچه در گفتگو با روابط عمومی نهاد با اشاره به زمینه های شکل گیری این همکاری، اظهار داشت: ارتباط نهاد کتابخانه ها و اپلیکیشن طاقچه،‌ به پیش از شیوع کرونا در کشور و تعطیلی کتابخانه ها بر می گردد. در واقع ما تمایل داشتیم به واسطه بخش «طاقچه بی نهایت» که کتابخانه همگانی اپلیکیشن طاقچه محسوب می شود، سرویسی با عنوان «کنجکاو» به نهاد کتابخانه های عمومی کشور ارائه کنیم. سرویس کنجکاو، به ارائه خدمات مبتنی بر مکان می پردازد و بر اساس آن افراد با ورود به کتابخانه عمومی در هر نقطه ای از کشور، باز کردن اپلیکیشن طاقچه و تأیید اجازه دسترسی به GPS، هدیه ای از طاقچه دریافت می کنند؛ که این هدیه می تواند کتابی رایگان، تخفیف برای خرید کتاب و ... باشد. چندی بعد،  ویروس کرونا در کشور شیوع یافت و یکی از نتایج آن تعطیلی کتابخانه های عمومی بود. بنابراین مذاکرات به سمت ایجاد امکان دسترسی رایگان اعضای کتابخانه ها به «طاقچه بی نهایت» سوق پیدا کرد. بر این اساس مقرر شد ۲۱۰ هزار عضو فعال از کتابخانه های عمومی سراسر کشور، اشتراک یک ماهه طاقچه را به رایگان دریافت کنند تا در این مدت از فضای کتابخوانی دیجیتال بهره مند شوند.

مدیر اپلیکیشن طاقچه در اشاره به مزایای این همکاری، ‌گفت: اعضای فعال کتابخانه های عمومی، قطعا بخش کتابخوان جامعه هستند؛ برای ما جالب است بدانیم این افراد چه میزان از فضای کتابخوانی الکترونیک استقبال می کنند؛ قطعا بازخوردهای حاصل از این ارتباط ما را در پیشبرد اهداف و سیاستگذاری های آتی، یاری خواهد کرد. در واقع برقراری این ارتباط بین کتابخوانان جامعه و اپلیکیشن طاقچه،‌ به شناخت بیشتر و رشد این نرم افزار کمک خواهد کرد. از سوی دیگر، اعضا که برای استفاده از کتاب عضو کتابخانه های عمومی شده اند، در شرایط کنونی امکان دسترسی به خدمات کتابخانه ای ندارند؛ با این ارتباط و به واسطه عدم محدودیت بخش الکترونیک،‌ امکان دسترسی به کتاب برای اعضا همچنان برقرار خواهد بود. به اعتقاد من تعامل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اپلیکیشن طاقچه،‌ بُردی سه طرفه است. این ارتباط به نفع نهاد کتابخانه های عمومی،‌ اپلیکیشن طاقچه و نیز اعضای کتابخانه های عمومی خواهد بود.

وی در خصوص امکان دیجیتال سازی مخزن کتابخانه های عمومی به واسطه ارتباط شکل گرفته بین نهاد و اپلیکیشن طاقچه، گفت: فرایند دیجیتال سازی مخزن کتابخانه ها به لحاظ حقوقی و عملیاتی قابل تأمل است. به لحاظ حقوقی، از آنجا که ما در فضای وب به انتشار کتاب می پردازیم،‌ لازم است برای این کار اجازه صاحب اثر را داشته باشیم؛ در حالی که نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با خرید کتاب و توزیع آن در تعداد مشخصی از کتابخانه ها،‌ به صورت محدود امکان استفاده از کتاب را فراهم می کند. در واقع انجام این کار در فضای نامحدود وب نیاز به دریافت اجازه حقوقی از ناشر و صاحب اثر دارد و ما نمی توانیم فایل الکترونیک منابع را از نهاد دریافت کنیم. در حوزه عملیاتی نیز،‌ ما برای انتشار آثار، موظف به تبدیل فایل کتاب ها به نسخه ای استاندارد هستیم که فرایندی زمانبر و هزینه بر است. لازمه ایجاد کتابخانه الکترونیک،‌ تعامل مطلوب ما با ناشران و جلب همکاری آن ها است تا ناشران در هر دو حوزه کتابفروشی الکترونیک و کتابخانه الکترونیک همکاری کنند. کما اینکه این امکان در حال حاضر در سرویس «طاقچه بی نهایت» فراهم است؛ علاوه بر این،‌ باید هزینه و زمان را در بخش عملیاتی فرایند، کاهش دهیم؛ به گونه ای که ناشر و یا صاحب اثر، فرایند استانداردسازی فایل را انجام داده و آن را در اختیار ما قرار دهد.

صدوقی در خاتمه در خصوص تداوم همکاری های این دو مجموعه، اظهار داشت: تیم طاقچه در راستای مسئولیت اجتماعی و همچنین توسعه کسب و کار،‌ مشتاق ادامه همکاری با مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. در حال حاضر،‌ دسترسی رایگان اعضای فعال کتابخانه ها به «طاقچه بی نهایت» برای یک ماه پیش بینی شده است. پس از بهبود اوضاع ناشی از شیوع کرونا و بازگشایی کتابخانه ها، کار راه اندازی سرویس «کنجکاو» طاقچه در کتابخانه های عمومی پیگیری خواهد شد و با توجه به اینکه مقدمات لازم پیش از این فراهم شده، راه اندازی این سرویس‌ به سرعت انجام می شود.

 [PageVisit]