اخبار کتابخانه های شهری



1398/10/14 شنبه فعالیت‌های کتابخانه شهدای سنجان اراک در هفته دوم دی همزمان با هفته دوم دی ماه، برنامه های متنوع فرهنگی به همت کتابخانه عمومی شهدای سنجان شهر اراک برگزار شد.

کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی در کتابخانه شهدای سنجان اراک
با حضور جمعی از دختران دانش آموز، کارگاه آموزشی با هدف افزایش دانش نظری و آشنایی با مهارتهای ده گانه زندگی و شیوه کاربست آنها در جنبه های گوناگون زندگی، در کتابخانه عمومی شهدای سنجان شهر اراک برگزار شد.
زهرا علی آبادی، مشاور و مدرس کارگاه آموزشی ضمن بیان مطالبی پیرامون آسیب های اجتماعی و علل بروز این آسیب ها گفت: تغییر سبک زندگی خانواده، رشد آمار طلاق و آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، وجود عوامل مخاطره‌‌آمیز شهری مانند خشونت برای خانواده‌ها، رشد بیماری‌های نوپدید و وجود عوامل مخاطره‌آمیز بهداشت روان جزوچالش های پیش روی خانواده هاست.
وی ادامه داد: آموزش و توانمندسازی زنان در زمینه تحکیم بنیان خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی بین زنان، فرهنگسازی در زمینه الگوهای کارآمدسازی و پایدار خانواده‌ها، تقویت و تعمیق نقش مادری و همسری بین زنان می‌تواند جزو راهکارهای مؤثر در زمینه تحکیم بنیان خانواده‌ها باشد.

 

کارگاه آموزشی مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کتابخانه شهدای سنجان اراک
 با حضور دانش آموزان دبیرستان دخترانه بشارت شهر اراک، کارگاه آموزشی مقابله با آسیب‌های اجتماعی با محوریت «نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی» در کتابخانه عمومی شهدای سنجان برگزار شد.
زهرا علی آبادی، کارشناس حوزه آسیب‌های اجتماعی در این کارگاه گفت: دانش آموزان در فضای فیزیکی مدرسه، خانه و جامعه و همچنین فضای ذهنی و خیالی سیر می‌کنند، اما امروز فضای سوم در پیش روی دانش‌آموزان است که فضای مجازی است که شهر بی قانون است و این فضا خطرناک و غیرقابل کنترل است.
علی آبادی با بیان اینکه در کنار فرصت استفاده از فضای مجازی، تهدیداتی وجود دارد، گفت: اطلاعات بی‌کیفیت، غلط، پخش شایعات، کاهش ارتباطات واقعی، تعارضات ارزش‌ها، ایجاد تداخلات در شخصیت بچه‌ها، شبهه افکنی در حوزه اعتقادی و شکستن حریم شخصی، آسیب‌های خیلی جدی وارد کرده است.
وی پرسه زدن بیهوده و بی هدف  در فضای مجازی را یک آفت دانست و عنوان کرد: دانش آموزان باید بدانند که در فضای مجازی به دنبال چه چیزی می گردند که این مهم باید در آموزش مدارس گنجانده شود.
این کارشناس حوزه آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: حضور دانش آموز دراین فضا، باید زمان بندی شود و ابتدا و انتهای استفاده از فضای مجازی برای او مشخص شود.
وی ادامه داد: با رعایت این نکات می توان از بار غیر ارزشی فضای مجازی کاست و آن را به ابزاری برای کمک به مطالعه دانش آموز تبدیل کرد.
علی آبادی تاکید کرد: اگر دانش آموزی استفاده دقیق، درست و هدفمند از فضای مجازی را یاد بگیرد کمتر درگیر آفت ها و آسیب های آن می شود.

منبع: اراک
 [PageVisit]