اخبار ادارات شهرستان








1398/5/13 يكشنبه کتابدار کتابخانه شهید هاشمی نژاد شهرستان ساوه: دوستی های دوران کودکی، پیوندهایی ماندگار است کتابدار کتابخانه شهید هاشمی نژاد ساوه گفت: در صورتی که پیوند افراد با کتابخانه در کودکی و نوجوانی شکل گیرد، کتابخانه و کتابدار را به دوستی قابل اعتماد برای فرد تبدیل کرده و آثار مثبت این دوستی در تمامی جنبه های زندگی فرد نمود می یابد.

حوری صاحب، کتابدار کتابخانه شهید هاشمی نژاد شهرستان ساوه استان مرکزی در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در معرفی کتابخانه محل خدمت خود گفت: کتابخانه شهید هاشمی نژاد در سال ۱۳۵۷ تأسیس شده و قدیمی ترین و در عین حال بزرگ ترین کتابخانه عمومی شهرستان محسوب می شود؛ در بین ۹ کتابخانه موجود در این شهرستان، کتابخانه شهید هاشمی نژاد با حدود ۴۰ هزار منبع،‌ بیشترین میزان منابع را در خود جای داده است که از این میزان، ۳۰ هزار نسخه مربوط به پایگاه اصلی، حدود ۶ هزار نسخه مربوط به حوزه کودک و حدود سه هزار نسخه کتاب کمک درسی است. در واقع کتابخانه شهید هاشمی نژاد به عنوان کتابخانه مرکزی شهرستان شناخته شده است. این کتابخانه که تقریبا در مرکز شهر واقع شده، در دو طبقه به بخش های مخزن، مرجع، کودک و سالن های مطالعه مجزا مجهز است.

وی در خصوص بافت فرهنگی این شهرستان گفت: از آنجا که شهرک صنعتی کاوه در حاشیه شهرستان ساوه قرار دارد و ۵۴ درصد از صنایع کل کشور در این منطقه واقع است،‌ افراد بسیاری با هدف پیدا کردن شغل به این منطقه مهاجرت می کنند و بنابراین شهرستان به لحاظ فرهنگی،‌ یکدست نیست. بیشتر مهاجران شهر ما از شمال کشور و نیز استان های کرمانشاه و کردستان هستند؛ همچنین تعداد اتباع افغان ساکن در شهرستان نیز قابل توجه است. خوشبختانه طی سال های اخیر با سیاست گذاری های نهاد در خصوص برگزاری برنامه های فرهنگی در کتابخانه ها، نگرش مردم به حوزه فرهنگ تغییر کرده و امروز کتاب و کتابخوانی در برنامه های روزانه آن ها قرار دارد و این مایه خرسندی است؛ برای نمونه در ماه گذشته ۵۰۰ نفر عضو کتابخانه شهید هاشمی نژاد شدند.

صاحب که از سال ۱۳۹۱، کار خود را به عنوان کتابدار آغاز کرد، بیشترین زمان و انرژی خود را به حوزه کودک و نوجوان اختصاص داده است. وی در این باره گفت: تا جایی که به خاطر دارم،‌ از دوران کودکی تا امروز،‌ نقاشی،‌ هنر مورد علاقه ام بوده و این هنر را به صورت غیرآکادمیک و در کنار تحصیل فراگرفتم. پیش از آغاز به کار در کتابخانه، به عنوان مربی نقاشی در اداره کل ارشاد شهرستان مشغول به کار بودم. آن زمان، رئیس اداره ارشاد وقت، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیز بود و با شناختی که از کار من داشت، از من خواست تحولی در بخش های کودک کتابخانه های عمومی شهرستان ایجاد کنم. کار خود را از کتابخانه سلمان ساوجی شهرستان آغاز کردم؛‌ برای بخش کودک کتابخانه زمینه (تم) جنگل و حیوانات جنگلی، در نظر گرفتم؛ قفسه هایی در قالب درخت و حیوانات طراحی کردم؛ ستون های بخش کودک را با پوشش هایی به شکل درخت درآوردم. با انجام این کار متوجه شدم که یک فضاسازی ساده، تأثیر فوق العاده ای در میزان جذب اعضا به بخش کودک دارد و هر چه خلاقیت بیشتری به کار گیرم، میزان اثرگذاری بیشتر خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: من ۷ سال است که به عنوان کتابدار مشغول به کار هستم و طی این سال ها بسیار دیده ام که اعضا پس از موفقیت در کنکور با شیرینی به کتابخانه می آیند و بعد از ورود به دانشگاه نیز همچنان عضو کتابخانه می مانند. این افراد همان کسانی هستند که کودکی و نوجوانی خود را در کتابخانه گذرانده اند؛ بنابراین به اعتقاد من در صورتی که پیوند افراد با کتابخانه در کودکی و نوجوانی شکل گیرد، این دوستی همواره پایدار خواهد بود؛ چراکه این پیشینه طولانی، کتابخانه و کتابدار را به دوستی قابل اعتماد تبدیل کرده و آثار مثبت این ارتباط در تمامی جنبه های زندگی فرد نمود می یابد.

 

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی این کتابخانه، اظهار داشت: در حال حاضر برنامه ای تحت عنوان «پویش قصه گویی» با همکاری اصغر تنهایی، عضو انجمن تئاتر شهرستان، در کتابخانه برگزار می شود. واقعیت این است که وی به عنوان مربی حوزه کودک،‌ مدت ها است که در این حوزه  فعالیت می کند و از آنجا که همکاری با وی، به غنای فعالیت های کتابخانه و توانمندسازی اعضا منجر می شد، «پویش قصه گویی» را ویژه مادران در کتابخانه راه اندازی کردیم. در واقع اعتقاد ما این است که اگر مادران به خوبی برای کودکان خود قصه بگویند، بسیاری از مسائل آموزشی و تربیتی را در خلال قصه ها منتقل کرده و بعلاوه، فرزندی کتاب خوان تربیت می کنند؛ کودک کتابخوان، در مسیر زندگی خود موفق خواهد بود و هر چه تعداد افراد کتابخوان موفق بیشتر شود، جامعه بهتری خواهیم داشت. این برنامه در حال حاضر در سه کتابخانه شهرستان برگزار می شود. مادران با همراهی کودکان خود در این برنامه حاضر می شوند و زمانی که مشغول تمرین قصه گویی به همراه مربی هستند، ما در قسمت دیگری از بخش کودک به بچه ها آموزش می دهیم که چگونه دریافت خود از یک قصه را نقاشی کنند.

 

 

صاحب ادامه داد: کلاس «مشاوره در زمینه اداراک محیطی کودکان» دیگر برنامه ای است که در کتابخانه اجرا می شود. راستش زمینه برگزاری این کلاس از همکاری ما با مهدی محمدرضایی، کارشناس روانشناسی فراهم شد؛ وی برای انجام پروژه ای در خصوص سنجش ادراک محیطی کودکان به کتابخانه آمد و از ما خواست که در صورت امکان از اعضای کودک کتابخانه به عنوان نمونه تحقیق استفاده کند؛ ما موافقت کردیم و به رسم معمول کتابخانه،‌ این برنامه نیز با حضور مادران اعضای کودک برگزار شد؛ در جریان اجرای پروژه وی الگوهای تصویری را به کودکان نشان می داد و بعد از چند لحظه از آنان می خواست، آنچه به خاطر دارند را ترسیم کنند. پروژه با موفقیت انجام شد. از هفته بعد ازآن، مادران پیگیر نتایج تحقیق بودند و به همین خاطر من از پژوهشگر پیگیری کردم؛ او نتایج و امتیازات مربوط به هر کودک را به کتابخانه تحویل داد و من آن ها را در اختیار مادران قرار دادم؛ پس از آن سوالات مادران بیشتر و بیشتر شد؛ آن ها می خواستند در خصوص وضعیت ادراکی فرزندان خود بیشتر بدانند. به این ترتیب با همکاری مهدی محمدرضایی، اکنون کلاس های مشاوره در زمینه اداراک محیطی کودکان هر هفته در کتابخانه تشکیل می شود. در این کلاس ها مادران با کسب شناخت در خصوص ادارک محیطی کودکان،‌ با شیوه اندازه گیری و افزایش این ادراکات آشنا می شوند. در این کلاس نیز کودکان، مادران خود را همراهی می کنند و ما در قسمت دیگری از بخش کودک برایشان قصه می گوییم.

 

وی ادامه داد: برگزاری نشست های کتاب خوان، قصه گویی، مسابقات کاردستی، نقاشی، خاطره نویسی ویژه نوجوانان و بزرگسالان و نیز مسابقه عکاسی با موضوع کتاب و کتابخوانی، از دیگر فعالیت های انجام شده در این کتابخانه بوده است.

 

 

صاحب تمامی لحظه های کار به عنوان کتابدار در کتابخانه را خاطره انگیز و به یاد ماندنی دانست و ادامه داد: دو سال از آمدنم به کتابخانه و فعالیت به عنوان کتابدار می گذشت، که نهاد بر تقویت بخش های کودک و کتابداران این حوزه تمرکز کرد. نخستین دوره آموزش قصه گویی با تدریس مصطفی رحماندوست برگزار و یکی از کتابداران شهرستان به این دوره اعزام شد؛ پس از گذشت مدت کوتاهی از برگزاری دوره، شب یلدا به عنوان بهترین زمان برای تمرین عملی مهارت های آموزش داده شده، فرارسید و رئیس شهرستان از کتابدار اعزام شده به این دوره خواست تا به این مناسبت طی یک هفته، به نوبت در کتابخانه های شهرستان، قصه گویی کند. ایشان آمادگی نداشتند و من را برای انجام این کار پیشنهاد دادند. بعد از موافقت رئیس شهرستان، من که تاکنون سابقه قصه گویی نداشتم، به اتکای تجربه ام در تدریس تاریخ در دبیرستان، با دلهره این کار را پذیرفتم. قصه را در قالب نمایش اجرا کردم که بسیار مورد استقبال اعضای کودک قرار گرفت. به این ترتیب کار در این حوزه را بسیار اتفاقی آغاز کردم و پس از آن نیز، از طریق ارتباط با مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز شرکت در دوره های قصه گویی، همواره سعی کردم مهارت خود را در این زمینه ارتقا دهم.

 
تعداد بازديد اين صفحه: 88