اخبار نهاد
1398/9/23 شنبه با حضور دکتر غلامرضا فدایی؛ نشست هم‌اندیشی «ایجاد شبکه متخصصان و پژوهشگران کتابخانه‌های عمومی» برگزار شد محمد جوهرچی در نشست هم‌اندیشی «ایجاد شبکه متخصصان و پژوهشگران کتابخانه‌های عمومی» گفت: ما قصد داریم تا از طریق ایجاد شبکه متخصصان و پژوهشگران نهاد (خبرگان)، به مشارکت فعال نخبگان با تأکید بر مسئله‌ محوری و بهره‌گیری از تخصص افراد نهادی و غیرنهادی برای حل مسائل پیش روی نهاد دست پیدا کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست هم‌اندیشی «ایجاد شبکه متخصصان و پژوهشگران کتابخانه‌های عمومی» با حضور غلامرضا فدایی، از پیشکسوتان عرصه کتابداری و سردبیر فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد، سیامک محبوب، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و جمعی از کارکنان ستادی و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان تهران، در کتابخانه مرکزی پارک‌ شهر برگزار شد.

محمد جوهرچی در این نشست ضمن تشریح ماهیت برگزاری این جلسه هم‌اندیشی گفت: این جلسه برای بسط تجربه نظام تشویق پژوهشگران نهاد برپا شده که با حدود ۸ سال سابقه، نیازمند بازنگری و تجدید ساختار است. بر این اساس یکی از پژوهش‌های ما در سال ۹۸-۹۹ که فراخوان آن تا پایان هفته پژوهش منتشر خواهد شد، ایجاد یک بستر نرم‌افزاری و شبکه ای اجتماعی از ظرفیت‌های درونی کتابخانه‌های عمومی است؛ چه ظرفیت‌هایی که در کتابخانه‌های عمومی نهاد وجود دارد و چه ظرفیت‌هایی که ممکن است در سایر کتابخانه‌ها و یا افراد علاقه‌مند برای حل مسائل این حیطه وجود داشته باشد.

وی افزود: به طور کلی ما ادراکی نسبت به مشکلات این عرصه داریم؛ چه مشکلات فردی، اجتماعی، شغلی و حیطه خدمتی. یک دسته از این مشکلات به صورت «مسئله» دسته بندی می‌شود و پاره‌ای از این مسائل از طریق مطالعه و پژوهش قابل حل است. آنچه که ما را به این جلسات واداشت، توجه به مشکلات حیطه کتابخانه‌های عمومی، صورت بندی آنها در قالب مسئله و اولویت‌گذاری مسئله‌هایی است که می‌تواند از طریق پژوهش راه حل‌هایی را پیدا کند.

 

مدیرکل پژوهش نهاد با اشاره به ظرفیت‌های موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این زمینه ادامه داد: در این روند ما باید مسئله را در معرض ارتباط با افرادی بگذاریم که می‌توانند در حل مسئله نقش درست و دقیقی ایفا کنند و ما را در این مسیر یاری کنند. خوشبختانه در کتابخانه‌های عمومی ظرفیتی وجود دارد که هم در احساس مشکل، صورت بندی مسئله و نیازسنجی‌های پژوهشی می‌تواند یاری گر یاشد و هم اینکه در حل مسئله مشارکت کنند.

جوهرچی در ادامه به تشریح برگزاری طرح نظام تشویق پژوهشگران، پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۱ اداره کل پژوهش و نوآوری  نهاد برای مستندسازی آثار منتشر شده همکاران و تقدیر از پژوهشگران نهاد اقدام به ایجاد نظام تشویق پژوهشگران کرد. تا کنون ۵ مرحله از مستندسازی و تشویق انجام شده است. اهداف نظام تشویق پژوهشگران نهاد که در راستای دستیابی به چشم‌انداز نهاد در افق ایران ۱۴۰۴ اجرایی شد، شامل هدایت استعدادها و خلاقیت‌های کارکنان جهت حل مسائل پیش روی کتابخانه‌های عمومی، ترغیب و تشویق کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور به حضور در عرصه های علمی- پژوهشی، حمایت از تولید علم در حوزه کتابخانه‌های عمومی و در نهایت تقویت متون و ادبیات مرتبط با کتابخانه‌های عمومی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به بعضی از کاستی‌های نظام تشویق پژوهشگران نهاد عنوان کرد: که ضرورت نیاز به یک بازنگری و ساختاربندی در این نظام احساس شد.

مدیرکل پژوهش نهاد راه‌اندازی و ایجاد شبکه متخصصان و پژوهشگران کتابخانه‌های عمومی را به عنوان راهکاری برای پوشش این کاستی‌ها عنوان کرد و گفت: ما قصد داریم تا از طریق ایجاد شبکه متخصصان و پژوهشگران نهاد (خبرگان)، به مشارکت فعال نخبگان با تأکید بر مسئله‌ محوری و بهره‌گیری از تخصص افراد نهادی و غیرنهادی برای حل مسائل پیش روی نهاد دست پیدا کنیم و از این طریق به ایجاد فرصت‌های بهتر و برابر برای رشد و ارتقای کارکنان نهاد با تخصص های گوناگون در چارچوب یک پلت‌فرم هوشمند برسیم.

جوهرچی درباره اهداف ایجاد شبکه متخصصان و پژوهشگران نهاد نیز گفت: استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها نهاد، مدیریت هدفمند تشویق پژوهشگران و  متخصصان، مدیریت دانش نخبگانی، کمک به حل مسئله‌ های‌ نهاد، توسعه دایره تخصصی دفتر پژوهش و آموزش به عنوان واحد دانشی نهاد و ایجاد فضا برای تعامل و گفتگوی نخبگانی از مهم‌ترین اهداف مورد نظر برای اجرای این طرح است.

وی با اشاره شرایط و صلاحیت‌های پایه‌ای مشارکت در این طرح به عنوان متخصص، ادامه داد: مدیریت دانش و حل مسائل نهاد از طریق کارسپاری توسط «پژوهشگران و متخصصان نهادی» و همچنین با فراخوان و مدیریت پروژه توسط «پژوهشگران و متخصصان غیر نهادی» از جمله کارکردهای شبکه متخصصان و پژوهشگران نهاد است.

 

در ادامه این نشست غلامرضا فدایی، از پیشکسوتان عرصه کتابداری و سردبیر فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی،  طی سخنانی گفت: ما در ابتدا باید به تعریف از پژوهش برسیم. جهان هستی هم حقیقت است و هم واقعیت. به طور کلی می‌توان این موضوع را در مباحثی چون «دست یافتن به واقعیت»، «واقعیت و حقیقت» و همچنین «واقعیت‌ها ثبوتی‌ اند و نیاز به اثبات ندارند» بررسی کرد. بر این اساس هر واقعیت یا پدیده دو وجه دار؛ یعنی ظاهر و باطن.

وی افزود: پدیده ظاهر به سادگی قابل دسترس است و  تحقیق بر روی آن نیاز به مشاهده دقیق، سرشماری یا نمونه‌گیری دارد. اما باطن نیاز به کشف یا تبیین دارد.

فدایی با اشاره به اینکه موضوع کشف در طبیعت معنا می یابد اما در امور انسانی کشف و تبیین بسیار مشکل است، با تاکید بر اینکه در تحقیق باید بین مشکل و مسئله فرق گذاشت گفت: ما در جامعه مشکل، فقر، مسکن، بی سوادی، بی اعتمادی، عدم رغبت به مطالعه و... داریم اما این موضوعات باید به صورت مسئله در آید تا قابل تحقیق باشد. برای مثال اینکه برخی مدیران کشور درک درستی از فقر ندارند مسئله است؛ اینکه آموزش ما متکی بر محفوظات یا جزوه است مسئله است؛ اینکه اقبال به کتابخانه‌ها نمی‌شود مسئله است و... برای همین زمانی که مسئله ها به وجود می آید می توان به دنبال علل، رابطه‌ها و راه حل‌ها گشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به روش های تحقیق برای حل مسائل گفت: عمدتاً تحقیق در طبیعت به دو روش انجام می شود؛ نظری و آزمایشگاهی. اما در امور اجتماعی، فرهنگی و انسانی به دو روش کتابخانه‌ای یا میدانی این مسئله انجام می‌شود که تحقیق میدانی بسیار مورد توجه و مهم است. بنابراین کتابداران که منابع تحقیق در اختیار دارند باید وارد تحقیقات میدانی شوند. کتابداران می توانند مشکلات را به مسئله تبدیل کنند و طرح این موضوع را پیش از این در هسته پژوهش در استان ها ارائه کرده بودم.

وی افزود: اما ورود به این مرحله برای کتابداران دارای شروطی است. اول این که کتابداران باید باسواد باشند؛ در کنار هم باشند و با دیده نقادی به مشکلات بنگرند.

فدایی در پایان با تاکید بر اینکه می بایست از دانش غربی استفاده کرد گفت: ما باید از دانش غربی استفاده کنیم، اما به خودمان متکی باشیم. مسائل آنها مربوط به خودشان است و مسائل ما هم مربوط به خودمان. بنابراین باید به خود متکی بوده و در این را نه خودکم بین و نه بزرگ بین باشیم.

 
تعداد بازديد اين صفحه: 15